28 Şubat 2014 Cuma

PUZZLE HAKKINDA HER ŞEY


kitaplardan bahsetmek, tanıtmak ve anlatmak için oluşturduğum sevgili blog'umun takipçileri.. kitap, kitap, kitap.. kuzum siz başka şey bilmez misiniz dediğinizi duyar gibiyim.. bu yüzden de gerçekten zevk aldığım ama zaman zaman çok feci tıkandığım bir hobi hakkında sizlere ayrıntılı bilgi vermek ve kendi deneyimlerimi anlatmak istedim..

bu puzzle işi zaman geliyor ki gerçekten fazlasıyla karmaşık olabiliyor kafanızda binlerce soru.. o yüzden tamamen sıfırdan başlıyorum daha önce hayatında hiç puzzle yapmamış biri nasıl puzzle yapmaya başlamalı?

ilk önce sınırlarınızı kabul etmelisiniz. evet itiraf ediyorum 1000 parçalık 2000 parçalık devasa puzzle'lar benimde çok ilgimi çekiyor, bende çok beğeniyorum ama yeni başlayanlar için bebek adımları zorunlu. o yüzden ilk hedefiniz 500 parçalık puzzle'lar olmalı hatta mümkünse ilk iki üç hedefiniz bu sayıyı aşmamalı.. tabii unutmadan eklemek gerekir ki desenlerin basit olmasına ve büyük renk grupları içermesine dikkat edilmeli çünkü parçaları bu renklere göre ayırarak işinizi çok daha kolaylaştırabilirsiniz. yapmaya çalıştığınız ilk puzzle'ın van gogh eseri olmasını gerçekten istemezsiniz.

önemli konulardan bir diğeri de hangi markayı almalıyım sıkıntısıdır..

 yaptığım ilk puzzle. anatolian - diana - 500 parça
size bir kaç uygun markayı ve neden bu markaları tercih etmeniz gerektiğini söyleyeyim.. bu sektörün lideri hiç şüphesiz EDUCA olacaktır ama resim çeşitliliği veya fiyat gibi etkenlerden başka markaları da seçmek isteyebilirsiniz. EDUCA kalitesindeki alternatifler çok fazla değil RAVENSBURGER veya PERRE EDUCA'nın birebir alternatifi olabilir. puzzle pahalı bir hobi demek çok absürd olmayacaktır ama yine de daha uygun fiyat ve performans sağlayan ürünlerde yok değil. tercihiniz uygun fiyattan yanaysa ANATOLİAN ve ART PUZZLE'da sizi pişman etmeyecek ürünler.

merak edenleriniz olmuştur bu markalar kime göre neye göre belirleniyor ki diye.. bunun bir çok kıstası var ama en önemli ve zarurisi kusursuz parça uyumu ve yedek parça desteğidir. bir puzzle aldığınızda  önünüzde en iyi ihtimalle 500 parçalık bir renk kargaşası olacak bununla baş etmenin en iyi yolu bütün parçaları farklı kesilmiş ve birbirine hiç boşluksuz kusursuz oturan parçalardır. bir puzzle parçasının aynı anda 3-4 yere birden uymasının yaratacağı kafa karışıklığı inanın ki hiç önerilmez. kesimi doğru yapılmamış puzzle'lardaki tek sorun bu da değildir. desen gereği mutlaka oraya uyması gereken bir parça yerine küçük veya büyük gelirse bu hem yapım aşamasında zorlayacak hem de bitiminde o kusursuz resim görünümünü veremeyecektir.
bu da bitmiş halinin duvardaki duruşu..


yedek parça desteğinin önemini uzun uzun anlatmama gerek var mı bilmiyorum ama bu puzzle'ların ya kutulanırken ya da yapım sürecinde bazı parçaları kaybolabilir. kutulanırken eksik çıkması çok olası bir ihtimal değilse de yapım aşamasında o küçücük parçaların kaybolması işten bile değil. herkesin kardeşi, çocuğu, evcil hayvanı olabilir ve o parçalar da her an ortadan buhar olabilir. o yüzden aldığınız puzzle'ın mutlaka kayıp parça desteği olmalıdır. saydığım bütün markalar kusursuz kesim ve yedek parça desteğine sahip markalardır ama kayıp parça desteğinin de bir sınırı var yani 100 parça birden kaybedemezsiniz!

tabii marka seçiminde benim dikkat ettiğim minik detaylar da var örneğin geri dönüşüme uygun olması, parçaların duvara astığınızda parlamaması için özel olarak hafif pürüzlü üretilmesi gibi.. bütün bunlar ışığında sanırım nasıl bir puzzle almanız gerektiği açıkça anlaşılmıştır. :)

beklediğimden uzun bir yazı olacak sanırım yine de sabırla okumanızı tavsiye ederim çünkü puzzle gerçekten çok keyifli bir uğraştır. peki puzzle'ı aldıktan sonra yapmaya nereden ve nasıl başlanmalı? öncelikle puzzle halısı denen şeyden bahsetmek istiyorum buna daha çok kalın bir boruya sarılan sağlam bir kumaş diyebiliriz eğer puzzle'a bunun üzerinde başlarsanız sıkıldığınızda, daha sonra devam etmek istediğinizde yuvarlayıp kaldırabilir ve alandan oldukça tasarruf edebilirsiniz. peki illa ki gerekli midir? bana sorarsanız illa ki gerekli değildir. kullanılmayan bir masa çok daha güzel işinizi görecektir. tabii sizinde benim gibi kullanılmayan bir masanız yoksa size tavsiyem sert ve büyük -tercihen 50/70 cm boyutları idealdir- bir mukavva almanızdır. puzzle'ı çok rahat onun üzerinde yapabilirsiniz.

yaptığım ikinci puzzle - educa - unicorns
puzzle hazır, mukavva hazır, ben de çok hevesliyim şimdi ne yapmalı diyorsanız doğruca mutfağa gidip bir kaç kase almanızı öneririm. pirinç ayıklamaya oldukça benzer bir şey yapacağız, kenar ayıklayacağız. puzzle paketini açtıktan sonra yapılacak ilk şey çerçeveyi oluşturacak olan bir kenarı düz bütün parçaları toplamaktır. bunu bitirdiğinizde iki kenarı düz olan bir köşe parçasını kendinize hedef seçin ve onun renk tonuyla uygun parçaları deneme yanılma yöntemiyle bularak çerçeveyi tamamlayın. bu genelde en kolay kısmıdır asıl olay bundan sonra başlar hele ki siyah beyaz puzzle'lardan birini yapmaya çalışıyorsanız işiniz gerçekten çok zor. renkli telefon kulubeleriyle siyah beyaz londra manzarası gibi temalara bayılıyorum ama yapamayacağımı bildiğimden şimdilik kendimi frenlemekteyim kendinize güveniyorsanız mutlaka düşünün derim..

duvardaki duruş. çerçevenin renk uyumuna dikkat.
belirgin renk gruplarını yeşilleri, mavileri, pembeleri tek tek ayırmak size çok büyük kolaylık sağlar. sayılar, objeler vb. şeyler de kendi içinde ayrılabilir. açıkça söylemek gerekirse puzzle'ın bütün zevki parçaları seri olarak yerine koymak ve beliren motiflere sevinmektir. o yüzdendir ki işinizi kolaylaştırabilmek için her yol mübahtır! enine ve boyuna parçaları da ayırmak bir tekniktir. enine ve boyuna parçaları nasıl ayırt edebilirsiniz? kare gibi bir görüntüsü olan, kısa ve tombul görünen parça daima en olarak konulur. ince ve uzun olan parçaysa daima boyuna koyulur. zaten bir süre sonra otomatik olarak fark etmeye başlayacaksınız hangi parça hangisidir ama yine de bu bilgiye sahip olursanız çok daha hızlı kavrayacağınız kesin.

peki başardık, yaptık puzzle'ın son parçasını da yerine taktık. şimdi ne yapacağız? sakin olun eğer emeğinizin yerle yeksan olmasını istemiyorsanız önce bir puzzle yapıştırıcısı bulun!

bu da severek kullandığım yapıştırıcım..
D&R, KABALCI, NEZİH gibi büyük yerlerde çok rahat bulunan bir üründür ve tek yapmanız gereken böyle bir yere gidip bulduğunuz ilk çalışandan yardım istemektir. puzzle yapıştırıcısı bir çok noktada oldukça önemlidir puzzle'ı kalıcı olarak sabit tutması, rengini bozmaması, parlama yapmaması ve dış etkenlere karşı -toz, güneş ışığı gibi- koruyucu olması gerekmektedir. EDUCA'nın şişeleyip sattığı çok kaliteli bir yapıştırıcısı var üstelik miktar olarak bayağı tatmin edici boyutlarda ve kaliteli bir ürün. yalnız yanlış hatırlamıyorsam eğer 30 tl'ye yakın bir fiyatı var. EDUCA'nın bir de puzzle'larının içinden çıkan ve bazı yerlerde 5 tl gibi bir fiyata satılan toz yapıştırıcıları var ki bunlar hem ürünü mahfediyor hem de çok uğraştırıyor. toz halindeki ürünü suyla pişirmek ardından soğutmak ama donmadan da uygulamak. ki sonuçta hiç iç açıcı olmuyor. ne yapacağız o zaman illa 30 tl mi vereceğiz yapıştırıcıya? hayır efendim ben yine kendi kullandığım üründen bahsedeceğim bu noktada polisan puzzle yapıştırıcısı. ben aldığımda fiyatı 12-13 tl gibi bir şeydi diğeriyle neredeyse yarı yarıya hatta daha fazla fiyat farkı var ve fiyat/performans açısından ürün süper ötesi başarılı. süngerli başlığıyla kolayca uygulanıyor kesinlikle 4-5 saat içinde tamamen kurutup sabitliyor. yine de görünmez kazalara mahal vermemek ve işimizi garantiye almak için puzzle'ı yapıştırıp tamamen kuruttuktan sonra nazikçe ters çeviriyoruz ve kuvvetli bir koli bandıyla sadece arka yüzeyini önden ve yandan asla görünmeyecek, belli olmayacak şekilde boşluk kalmamacasına bantlıyoruz. işte taşla kaya kadar sağlam ve dayananıklı puzzle çerçevelenmek için hazır..

bu da altı aydır beni uğraştıran bin parçalık canavar..
çerçeve safhası en son ve en zahmetsiz kısım. puzzle'ı aldığınız gibi en yakın çerçeveciye görütürün ve gönlünüze göre bir çerçeve seçin özellikle puzzle'daki hakim tonla çerçevenin tonunun yakın olmasına özen gösterin. dikkat etmeniz gereken diğer hususta çerçevenin camıdır. genellikle klasik cam kullanılır ama aldanmayın 5 tl gibi bir farkla çerçevenizde mat cam kullanın. camın mat olması parlamayı en aza indirgiyerek estetik görünüme katkı sağlayacaktır. mat camla birlikte en ucuz çerçeve 500 parçalık bir puzzle için 30 tl'ye yapılmaktadır. tabii benim gibi cam taktırmamak da bir tercihtir çünkü puzzle dokusunun ön planda olması benim için daha önemlidir. camsız çerçeviyi yine 500 parçalık bir puzzle'a 15 ila 20 tl arası taktırabilirsiniz..

 sıfır bir EDUCA puzzle'ın görüntüsü.. yırtık pırtık, tahribat varsa doğruca iadeye..  kırmızı da bahsettiğim toz yapıştırıcı.. aman diyeyim efendim atın öylece..

sonuç olarak bu eğlenceli hobi için aklınızda hiçbir soru işareti kalmadığını umuyorum eğer atladığım bir yer varsa mutlaka bana bildirin benim anlatacaklarım bu kadar.. artık çerçeveciden alınca nereye asacağınıza da kendiniz karar verin bir zahmet :)

okuyan herkese teşekkürler.. yorumlarınızı esirgemeyin :)

27 yorum:

  1. Ben de puzzle yapmak istiyordum, çok faydalı bir yazı olmuş benim için. Puzzle seçiminin bu kadar önemli olduğunu bilmezdim. Ellerine,diline, kalemine sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim faydalı olabilince çok mutlu oluyorum ben :)

      Sil
  2. Yazı için çokk teşekkürler, çok yararlı ve güzel bir yazı olmuş. Ben de ilk puzzleımı 1500 parçalık "Ademin yaratılışı" puzzleınız almakla hata etmişim. En iyisi onu bir rafa kaldırayım da 500 parçalık birkaç tane deneyeyim... Benim aklıma takılan şey: puzzle halısı üzerinde yapıyorum ben gerektiğinde rulo yapıp toplayabilmek için. onu puzzle tahtasına nasıl aktaracağım yapıştırmak için?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. belli bir tekniği var mıdır bilemem ama benim aklıma bu konuda bir yol gelmiyor.. en akla uygun fikir puzzle halısının üstündeyken altına geçmeyecek şekilde hafif olarak yapıştırıp ardından çok özenle düz bir zemine aktarıp asıl sabitleme işlemini yapmak..

      zaten her neyin üstünde yaparsanız yapın altına geçmeyecek şekilde yapılmalı ne halıyla ne masayla ne de mukavvayla çerçeveletmek istemeyiz :)

      Sil
    2. hımm yani tabana değil birbirine yapıştırıyoruz parçaları ben baştan yanlış anlamışım :)) teşekkürler, şimdi aydınlandım :)

      Sil
  3. Puzzle yapmaya 1000 parçalık bir Türk ressamın yağlı boya tablosuyla başlamıştım:) Eğer bu yazıyı okuduktan sonra puzzle yapmaya başlasaydım, kesinlikle ilk puzzleımı en sona saklardım :) Puzzle yapmak bağımlılık yaratıyormuş, daha elimdeki bitmeden acaba bundan sonra hangisini alsam diye düşünüyorum :) Bu yazı yeni başlayacak olanlara büyük fayda sağlar, emeğine sağlık, sevgiler :)

    YanıtlaSil
  4. Merhaba blogum 1 aylık oldu bugün bir çekiliş başlatacağım yorumlarınızı bekliyorum.. :) iyi günler http://cemreycn.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
  5. Benim de en sevdiğim şeylerden biridir puzzle yapmak! Ama bayadır uğraşmamıştım, evde yer sıkıntısı da olduğu için.. Ama en yakın zamanda alacağım ben de bir tane. Çok güzel ve açıklayıcı bir yazı olmuş, eline sağlık. :)

    YanıtlaSil
  6. Benim ilk puzzleım 500 parçaydı ama tahtadandı ve kesimi hepsinin aynıydı .Gökyüzündeki bir parçayı kızın eteğine koyabiliyordunuz. Bir ara kafayı yiyeceğimi bile sandım. Uzunca bir süre bıraktıktan sonra bitirmeye karar verdim ve bir haftada bitti. Ondan sonra yaptığım 750 parçalık puzzleda bir haftada bitti. Birazcık da bağımlılık yapıyor açıkçası. Kuzenim 2 günde 1000lik bitiriyor düşünün artık.
    Çok açıklayıcı bir yazı olmuş. Keşke önceden görseydim :)

    YanıtlaSil
  7. Educa cidden çok iyi. Bir de benim hevesim kırıldı artık puzzleda... Kardeşimin düğün zamanında bitirmek üzere olduğum puzzle fazla misafir var gerekçesiyle ortalıktan kaldırınca annem... Olan oldu bende :(

    YanıtlaSil
  8. Puzzle benim için büyük bir tutku :) Eşime de aşıladım bu tutkuyu... Öyle ki kafamıza esince bir 500'lük puzzle paketi açıp 2 saatte bitiriyoruz. Bitenlerin duvarlarımızı süslemesini de ayrı bir seviyorum. Artık gözüm 3000 parçalı olanlarda, çok hoşuma giden bir resim olursa alıp başlayacağım.

    YanıtlaSil
  9. puzzele candır arkadaslar

    YanıtlaSil
  10. Bir sitede oynuyordum bu oyunu. Sonra bıraktım. Tam da sahicisini alıp oynamayı düşünüyordum ki bloğunuza denk geldim. Meğer ne çok püf noktası varmış. Puzzle ile ilgili bu vb açıklamaları okumayan birisi için bu oyun tam bir işkence halini alırmış demek ki. Teşekkür ediyorum. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  11. 1000 parcalik siyah biyaz londra deseniyle birlikte kirmizi otobuslu bir puzzle yaptim ve o sacma yapistiriciyi kullandigim icin mahvoldu bugun emegim. Keske bu yaziyi daha once okusaydim bilgilendirdiginiz icin cok tesekkur ederim

    YanıtlaSil
  12. Ben puzzle yapıştırmayı anlayamadım. Yani puzzle parçaları birbirine girik iken mi yapıştırıyoruz sadece öyle yüzeyine mi sürüyoruz? Ön yüzey arka yüzer fark eder mi? Belkide bunu şuan soyut olduğu için idrak edemedim. Birde şu bantlama işi yerine daha başka bir yöntem yok mu işte tam orada işi mahvedebilme ihtimali var.. Son olarakta puzzle halısını toplayabiliyormuşuz yani biraz yaptın birkaç parça birleştirdin sonra halıyı rulo yaptın sonra tekrar açtın devam ettin olay böylemi birleştiğin parçalar bozulmuyor mu? Eğer böyle ise ben bir tane alırım yurtta bu tarz şeyler rahat olmuyorda :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ömer bey, elimden geldiğince anlatayım.

      Yapıştırma işi puzzle her parçasıyla tamamen bittikten sonra yapılıyor.

      Bitmiş puzzle'ı karşınıza alıyorsunuz ve üzerine cila sürer gibi o şeffaf yapıştırıcıyı sürüyorsunuz. O saydam tutkal puzzle üzerinde ince bir zemin oluşturuyor ve tamamen her şeye sürüldükten sonra 3 saat kadar kurumaya bırakılması gerekiyor.

      Yapıştırıcıyı sürdünüz ve 3 saat geçtikten sonra iki elinizle kavradığınızda bir bütün olarak kaldırabildiğiniz nazik ama sağlam bir bütün puzzle olmalı. Bantlama işini de tam olarak bu naziklikten kurtulmak için yapıyoruz. Puzzle'ı yapıştırıp kuruttuktan sonra ters çevirip koli bantlarını geçiyoruz ki burada dikkat edilmesi gereken nokta puzzle'ın ön yüzüne asla bant değdirmemek.

      Bütün bu işlemler bittiğinde elinizde sapasağlam ve çerçeveletilmeye hazır bir puzzle olacak.

      Puzzle halısı mevzusuna gelirsek o halı kıvrılabiliyor ve rulo olarak saklanabiliyor böylece kaldığınız yerden istediğiniz gibi devam edebiliyorsunuz. Yani yurt için ideal.

      Youtube da falan nasıl kullanıldığıyla ilgili videolar bulabilirsiniz.

      Sil
    2. Böyle değerli bilgiler için gerçekten çok teşekkür ederim...

      Sil
  13. eline emeğine sağlık güzel bir yazı olmuş bende şu ana kadar bi tane 1000lik puzzle yaptım.ikincisi daha nasip olmadı. sevdiğim bir şey olduğu için merak edip okudum. ikinci puzzleımı alma isteği uyandı içimde.

    ayrıaten şunu söylemek istiyorum 3d maket de puzzle kadar zevkli bir hobidir tavsiye ederim

    YanıtlaSil
  14. Puzzle sanatı bambaşka, muhteşem bir hobi, kafa dağıtmaya veya toparlamaya birebir!!!...evimin her odasında bir iki tablo mevcut...Postlarınız gerçekten çok güzel,aktarım falan..

    YanıtlaSil
  15. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  16. efendim öncelikle eleştirilerimle başlayacağım. Kalın, italik ve büyük puntolarınız okumayı cidden zorlaştırıyor. (Özellikle kalın olması) Arkaplan resminiz çok güzel ama göz yoruyor. Eleştirilerim birri şimdi merak ettiğim -- 1000 parçayı 6 aylık bir süreye nasıl sarkıttınız sanırım çok meşgulsünüz fazla ilgilenemediniz. Ben hevesimden hiç olmassa 3 günde bitiririm 1000 parçayı. Tiryakisi değilim ama çok ilgim de var. Yani hep isteyip biraz maddiyattan olayı vakit ayıramayan bir tipim. Zamanında gazeteden aldığım 1000 parçalıkları hemen yapmıştım. Gerçi özel halım olmadığı için odamdaki halının altında sakladım biraz rengi atmış filan. Neyse değerli görüşleriniz için teşekkür ediyorum.

    YanıtlaSil
  17. Ben 1000 parça anatolian markalı bir puzzle almıştım puzzle nin adı:
    1905 sultan ahmet şefik bayram ben bu puzzleı yaptım sadece gökyüzü kaldı ama gökyüzü bitmiyor daha kolay bir yol varmı. Teşekkürler

    YanıtlaSil
  18. Yazınızı okumaktan çok keyif aldım. Ben de böyle bir hobi edinmek istiyorum. Söylediklerinizi dikkate alacağım. Ayrıca puzzle seçimlerinizi de çok beğendim :)

    YanıtlaSil
  19. Yazınızın uzun olduğundan bahsetmişsiniz ama bence böyle bir konu için gerektiğinden ne uzun ne de kısa olmuş. Gayet akıcı ve konuyu en net hatları ile anlatmışsınız. Gayet güzel bir referans yazısı olmuş. Teşekkürler emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
  20. Merhabalar sorunu mazur görün bende ilk defa başlıyorum yeni 500 parçalık bir puzzle aldım yazdiklarinizdan sadece bir husus aklımı karıştırdi
    Şimdi ben masanın üzerinde normal yapicam sonrq yapıştıricini fırçayla vb. Surucem tabi masaya bulaşmamasına da gayret edicem sonra koli bandıyla normal bantlicam bu kadar mı yani ben aslında masanın üstünde de mı yapicam bunun farklı bir şeyleri mı var mukavvanin üstünde yapicam o kısmı anlamadım emeğin zayi olmasını istemiyorum kesinlikle

    YanıtlaSil
  21. ks games panorama 1000 parça uçanlar puzzle aldım her parça çift çıktı bir hata mı var bilemedim.

    YanıtlaSil
  22. Ben 100 lik bir puzzle yaptım .yalnız içinden çoktan paketli yapıştırıcıyı kullandım ama bazı yerlerine yetmedi gibi .bir şekilde kuruduktan sonra ters çevirdim bir kaç parçası düştü ama Gine’de bantların parçaları yerine takıp .sorum şu acaba tekrar yapıştırıcı sürebilir miyim

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...