13 Mart 2017 Pazartesi

AMERİKAN TANRILARI - NEIL GAIMAN


Bugün size en sevdiğim yazarlardan biri olan Neil Gaiman'ın en ünlü kitabından bahsedeceğim. Amerikan Tanrıları Gaiman'ın gelmiş geçmiş en iyi eseri olabilir. Bu kitap o kadar muhteşem ki İthaki yayınları bu kitabın 10. yılı için çok özel bir basım hazırladı. Bende sırf bu basıma sahip olabildiğim için şanslı hissederek kitabı satın aldım.

Kitap oldukça kalın ve özellikle belirtmem gerekir ki onuncu yıl edisyonu eksiksiz  tam metin olarak basıldı. Bu yüzden kendisi diğer Amerikan Tanrılarından çok çok daha özel. Cilti basımından dolayı fiyatı cep yaksa da internet sitelerinden neredeyse yarı fiyatına almak mümkün.Yazarın daha önce Yokyer, Yolun Sonundaki Okyanus, Anansi Çocukları gibi eserlerini okumuş ve inanılmaz beğenmiştim fakat Amerikan Tanrıları bütün bunların üzerine çıktı.

Kitabın konusundan biraz bahsetmek gerekirse adından da anlaşılacağı gibi fantastik bir roman. İçerisinde her türlü mitolojinin her türlü ürünü var. İskandinavya Tanrıları, Mısır Tanrıları ve bazıları bilmediğim mitolojilere ait onlarca tanrının hikayesi bu. Hatta içinde cinler bile geçiyor ama bu cinlerin islam inancındaki cinlerle sanırım çok bir ilgisi yok.

Ana karakterimiz Gölge. Evet adamın adı Gölge ve kendisi bir hapishane mahkumu. Tabii hikayenin gidişatı için hemen sona eriyor ve Gölge özgürlüğüne kavuşuyor. Sonrasında uçakta çok sevdiği, aşık olduğu karısına giderken kendine Çarşamba denilmesini isteyen bir adamla tanışıyor. Çarşamba karizmatik, gizemli, güçlü ve esprili bir karakter. Kendisinin bir tanrı olduğuna hiç şüphe yok. Bu arada belirtmek isterim örümcek  tanrısı Anansi bu kitapta da kendine bolca yer buluyor açıkçası bunu okumak benim çok hoşuma gitti.

Gölge Çarşamba'yla çalışmaya başladıktan sonra kendisini içine asla dahil olmak  istemeyeceği bir savaşta bulur. Bu tanrıların savaşıdır yeni tanrıların ve eski tanrıların. Gaiman bizim için kurduğu dünyada tanrıları bizim inancımızla var ettiğimizi öngörür. İnsanlar artık Zeus'a, Hades'e, Thor'a, Loki'ye tapmamaktadır. İnsanlar artık Televizyona, Para'ya ve Fast Food'a tapmaktadır. Modern dünyanın modern insanları taptıkları yeni şeylerle yepyeni  tanrılar yaratmıştır. Şimdi bu tanrılar savaşında yeniler ve eskiler insanların sadakati için çarpışacaktır.

Bu savaş içinde bilemediğimiz bir sebepten kilit olan adam Gölge'nin ta kendisidir. Akıcı dili ve Gaiman'ın kendine has uslubuyla bu roman okunmaya değer eserlerden biri. Ne kadar anlatsam da eksik kalacak ve zaten spoiler vermek istemediğim için daha fazla ayrıntıya giremiyorum. Kitabın sonu her anlamıyla çarpıcı. Bazıları bu kitabın tam bir Amerika ve popüler kültür eleştirisi olduğunu söylüyor ve bu yorumu yapanlar kesinlikle haklı. Gaiman olağanca kurnazlığıyla Amerika'yı kendi enstrümanlarını kullanarak tiye alıyor ve harika bir hiciv ortaya çıkarıyor.

Kitabın sonunu kesinlikle tahmin edemiyorsunuz hatta buna uğraşmıyorsunuz bile. Kitabın her sayfası o kadar eğlenceli ve sizi o kadar içine çekiyor ki okurken sonuna kafa yoramıyorsunuz. Kitabın sonunu tahmin edemediğiniz gibi sizi şoke edecek bir çok ters köşe de mevcut. Kitabın kapağını kapattığımda anlatılan hikayenin bittiğinin farkındayım ama henüz Gölge'nin hikayesinin bitmediği hissini üstümden atamadım. Gölge'yle bir türlü vedalaşmak istemedim alıştığımız bütün kahramalardan ve anti-kahramanlardan tamamen farklı olan bu adamı ben çok sevdim.

Gölge hakkında bir kitap daha okumayı çok isterdim. İyi yüreği, karısına duyduğu sadakatle doku kalbi ve çok yetenekli olduğu para numaralarıyla o herkesin seveceği bir karakter. Hatta inanır mısınız bu harika kitap hiç bitmesin isterdim. Tavsiye soruyorsanız tabii ki tavsiye ediyorum. Amerikan Tanrıları -neredeyse bütün Neil Gaiman kitapları gibi- her kitaplığın demirbaşı olmalı.

                                                                Herkese Keyifli Okumalar...

6 yorum:

  1. sadece bir kitabını okuyabildim henüz geiman'ın bu kitap uzun zamandır aklımdaydı mutlaka diğer kitaplarla birlikte alacağım..

    YanıtlaSil
  2. Gaiman'ın Yolun Sonundaki Okyanus kitabını okumuştum. Bu kitab da çok ünlü. Okuyacağım.

    YanıtlaSil
  3. Yazarla tanışma fırsatım olmadı fakat konusu dikkatimi çekti özellikle şaşırtıcı sonla biten kitapları çok seviyorum :)) Emeğinize sağlık, sevgiler...

    YanıtlaSil
  4. Paylaştığın kapağın baskısı değişti:( böyle daha güzeldi

    YanıtlaSil
  5. Okumak istediğim bir kitap, yazınızı zevkle okuyunca da isteğim daha da arttı. :)

    YanıtlaSil
  6. Merak uyandırı bir kitaba benziyor, sebebi antik zamanlarda değil de şimdiki zamanlarda geçiyor olması. Yazarın güçlü bir gözlem gücü olduğuna bahse varım. Alacaklar listeme yenisini daha eklemiş oldum teşekkürler yayın için.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...